När man åker tåg nuförtiden så finns det långa sträckor där det verkar som om rälsen helt saknar skarvar. Är det verkligen så, och hur har man i så fall löst problematiken med de så kallade solkurvorna?
Som tredje svar står att läsa
Rälsen är helsvetsad från Ystad till Haparanda (166 mil) men tillåts att utvidga sig norrut eftersom den är fastsatt i Ystad. Det innebär att vid minus 20 grader krymper den 400 meter så att perrong och stationshus i Haparanda dras söderut. Och tvärtom vid plus 20; stationshus och perrong knuffas lika långt norrut. Tågresan blir alltså längre på sommaren!
Örjan Danielsson, Fagersta
Denna fråga hittade jag på sajten http://www.nyteknik.se/
Länk till frågan http://www.nyteknik.se/popular_teknik/kaianders/article18581.ece
Jag måste säga att jag börjar tro att denna man driver med oss.
Jaså, du börjar MISSTÄNKA det. Själv är jag alldeles övertygad.
ReplyDelete