Sunday, October 12, 2014

Freudland ISBN: 9789175579047

Mattias Leivinger: Freudland



Jag har nyligen läst Mattias Leivingers bok Freudland. En riktig tegelsten, Boken startar ganska långsamt, lite som att läsa Tolkiens inledande kapitel i Sagan om Ringen, ’Angående piptobak’. Men redan efter ett par dussin sidor så var det något som fångade mig. Språket. Det Leivinger gör med språket i boken, det fick mig som författarwannabe att tappa hakan en aning. För det han bjöd på var inget jag läst tidigare. Han har ett enormt rikt språk, det känns som om att Leivinger levererar sin 3:e eller 4:e bok där han tar ut svängarna rejält och leker med orden.  De är lätt att glömma detta faktiskt är hans debutroman. Det vore intressant att se vad boken har för LIX tal.

Boken börjar aningen långsamt men i takt med att sidorna tickar förbi så tickar även tempot upp avsevärt. Boken kräver ändå  lite av sin läsare, den kräver tid och engagemang. Alltså inget du sliter upp på bussen och läser ett par sidor då och då.






Kort om handlingen:
Sigmund Freud vaknar upp i en solbelyst glänta i skogen, han vet inte vart, eller vem, han är. Som av en slump eller av undertryckta minnen hittar han tillbaka till sitt hem. Freudhall. Där pågår det märkliga saker. Inget är som det var innan, även om Freud själv inte vet vad som var innan. Freud ger sig av på en vandring och får de han minst väntar sig som följeslagare.

Något som förvirrar mig är tidsmarkörerna i boken. De passade inte alls in i den tid jag förväntade mig att boken utspelar sig i. Men sakta faller bitarna på plats.

Hade du en bild av Sigmund Freud innan du läser denna bok så kommer du nog få omvärdera den lite.

Jag kan inte ge boken en fyra men en trea känns aningen blekt. Så en duktigt starkt trea får det bli.



Du hittar boken här.
Bokus
Adlibris
CDON
SF Bokhandeln 

No comments:

Post a Comment