Sunday, October 19, 2014

Omoral av Sigfrid Lindhe ISBN:9789187317682 Molnfritt Förlag




Omoral (e-bok)
"FLYTTA PÅ DE JÄVLA BARNEN"
Har just läst ut Sigfrid Lindhes bok Omoral. En otroligt rak och ärlig bok, utan krångliga intriger, baktankar och luriga karaktärer. En bok med hög igenkänningsfaktor för de som läst vid högskola eller universitet. Jag som själv inte gjort det kan ändå ta till mig och känna igen mig i historierna. Många av dem har jag dessutom hört på omvägar, lite som "urban legends" eller vandringssägner. Ingen har upplevt det, men alla känner någon som har en kompis som var där.

Boken är riktigt rolig och har ett skönt språk. Samtidigt som man kan känna smaken av baksmällor och fylleångest. Målande och beskrivande utan att gå in på detaljer. Författaren lämnar mycket åt läsaren att fylla i och uppfinna själv, kan det vara så att vissa minnesluckor från författarens upplevelser spelar in här. I stället så ägnas tid åt fest och galenskaper. Många galenskaper.



Boken handlar om studenten Cesar, förstaårsstudent vid Luleå universitet. Cesar är nog inte den mest världsvana killen, han har förmodligen  aldrig halsat en öl eller ens kysst en flicka. Han kastas handlöst och huvudstupa in i nollningens festande, kårliv och hångel.  Det är en strid ström av fester, hormoner, kärlek och ångest som följer.    

Jag har haft flera goda skratt genom boken. Igenkänningsfaktorn är hög och tempot är skyhögt. Nollor, phösare, sexmästerier och d6or hela vägen in i kaklet. Cesar är en kille jag känner, jag är helt övertygad om det, eller så vet jag att vi skulle blivit goda vänner. När jag lade ner boken, och var klar med den, var det som att jag faktiskt alltid känt Cesar.

Omoral är den första boken jag läst av Lindhe, men jag tror jag kommer lyfta upp en till inom en snar framtid.

Jag ger boken 4 glänsande foliehattar. Har inte skrattat åt en bok på detta sätt på evigheter. Jag garvade mig harmynt vid flera tillfällen .





Boken verkar bara finnas som E bok i handeln.
Du hittar den här:
Bokus: inbunden
Adlibris: inbunden
CDON: inbunden
Amazone




No comments:

Post a Comment