Sunday, October 12, 2014

Maskinblod 3 - En antologi ISBN: 9789187585258


17 författare och 17 noveller fyller Maskinblod 3. Boken inleds med en längre novell, eller skall man kanske kalla det en kortroman. Sedan så rasslar det raskt på med 16 noveller av varierande längd. Alla noveller håller en hög kvalitet och är välskrivna. Dock så passade inte alla noveller min smak men det är ju väntat då det är 17 olika historier. Men ett par av dem stack ur rejält och var riktigt bra.Några av författarna har jag stött på tidigare och där har jag inte blivit besviken utan tvärt om riktigt imponerad. Bland annat så har Eva Holmkvist ett helt annat språk i sin novell mot vad jag tidigare läst av henne. Boel Bermann är åter igen i det kortaste laget. Men det hon skrev var riktigt bra och kärnfullt. Johannes Pinter har jag enbart sett film av tidigare men hans novell var en av de titlar som jag gillade. Erik Odeldahl levererar också en riktigt bra text, det var den titel jag fastnade för först och den första novellen jag läste.

Maskinblod 3 är en strålande antologi att ha i väskan. Har du en kvart över så är det bara att plocka upp den och läsa. mer tid än så behöver du inte för att ta dig igenom de flesta av novellerna. Jag tror att det är så den mår bäst att läsas. Själv sträckläste jag alla novellerna och det gjorde att det blev aningen rörigt till slut. Så den kommer nog att få resa i min väska ett tag.   




Maskinblod 3 (häftad)
De författare som skrivit i Maskinblod 3
Caroline L Jensen
Hans Olsson
Sofie Berthet
KG Johansson
Erik Odeldahl
Johannes Pinter - Aktuell med filmen Faust 2.0
Andrew Coulthard
Lupina Ojala
Harald Wägner
Alexandra Nero
Tora Greve
Markus Sköld
Anna Gable   


Jag ger, Maskinblod 3,  3 Foliehattar av 5 möjliga. 


Du hittar boken här:
Bokus



No comments:

Post a Comment