Tuesday, September 25, 2012

Att skriva skräck, del 2



Kurskväll i går igen, Anders i sitt esse och minst lika underhållande som sist, även om nyhetens behag lagt sig något.

En givande kväll med några bra insikter och tankeställningar.

Hur stolpar man upp en berättelse, oavsett formen.

* Slutet är bra att ha klart för sig, så man vet vart man är på väg och i vilken riktning man skall.

* Tid och plats

* Ett fåtal karaktärer att leka med, KISS är en bra ledtråd här.

* Ett antal nyckelhändelser.

* För vem skriver jag, publik, vilken typ av publik förväntar jag mig skall läsa/se det jag faktiskt häver ur mig.

En bra grej var att försöka förklara berättelsen i en mening.
 - Kampen mellan det onda och det goda i en galax långt, långt borta.
Här har vi ju uppenbart materia till minst 6 filmer och en massa prylar som vi kan tjäna pengar på.

Blev dessutom introducerad för en ny karaktär i Stockholms undre värld:
Vampyren Danne, HIV smittad och deprimerad, han satte igång min fantasi lite. Danne fick även bli huvudpersonen i vår gruppuppgift för kvällen

Setup:
En person (vem och kön ligger på oss att bestämma) hittas död i en lägenhet, i dennes hand finns en mobiltelefon, på den finns fem bilder som förklarar kvällen och händelseförloppet fram till dödens inträffande för personen på golvet.
Detta redovisades sedan genom att beskriva dessa fem bilder, tror vi har tillräckligt med material för att göra en miniserie för SVT.

Ingen text att skriva till nästa gång men däremot en massa text att läsa igenom och analysera.
Tror även vi fick en liten sneekpeak på nästa bok från Fager, mer än så säger jag inte.

Vet dock inte om jag vågar publicera mina texter på bloggen ännu, jag måste samla lite mod först.


No comments:

Post a Comment