Friday, March 11, 2011

Det som göms i snö kommer upp i tö och förbannde jävla arrogant hundägare.

 

Det som göms i snö...
Roade mig i dag med att räkna antalet hundskitar på vägen hem efter det att jag lämnade kidsen på skolan. Jag hittade 81 stycken, på en sträcka av ca 1000m, och det bara på vänster sida. Detta på en väg som mina barn med många andra använder sig av till och från skolan. Vad gör att hundägare som är ute och vallar sina kräk inte kan plocka upp skiten efter dom. Jag har vid flera tillfällen hittat högar direkt i anslutning eller till och med på vår uppfart. Och jag har vid flera tillfällen påpekat hundägare som rastat sina hundar vid och på vår gata att ta rätt på grejerna efter sig. Jag har mött ursäkter som, jag har inga påsar, oj jag "glömde" till jag bryr mig inte.

Idag så såg jag på bussen två hundäragrinnor med sina älsklingar som satte sig med dem i den främre barnvagnsbrunnen, hundar skall vara längst bak i bussen. En mamma med barnvagn och ett barn i handen, på kanske 4 eller 5, kliver på bussen 2 eller 3 stationer senare. Hundtanterna makar lite besvärat på sig men flyttar sig inte från barnvagnsbrunnen med sina hundar, den ena hunden är ganska stor och har nosen i ansiktshöjd på den lite större flickan, som ser livrädd ut. Hunden blir lite på och "bossig" och nosar i ansiktet på flickan, som nu är nära gråten, men hon vågar inte flytta sig för att hunden är så nära. Hundens matte ursäktar lite arrogant att hunden bara vill hälsa och inte är farlig, men hon gör ingen ansats att hindra hunden, skitsamma om hunden inte är farlig, skulle jag möta en hund med nosen i höjd på ca 180 skulle jag också vara lite aningens rädd. Nästa grej som händer är att kräket sticker ner sin nos i barnvagnen och inte heller nu görs någon ansats att ta bort hunden, mamman säger i från och föser bort hunden. Hunden skäller då till och den lilla flicka börja givetvis gråta lika så barnet i vagnen.
Hundägarinnan blir då irriterad på mamman och säger åt henne att inte peta på hennes hund, mamman påpekar då att hunden var med nosen i barnvagnen vilket hon inte tycker är korrekt samt att hennes dotter är hundrädd och ber dem att hålla in hundarna och respektera detta.
Den andra hundägaren med den något mindre hunden säger då att dom minsann var där först och om det inte passar så få hon väl ta en annan buss eller sätta sig någon annan stans.

Nu kan inte jag hålla käften längre redan förbannad över all bajs i morse, och jag hatar när man inte följer de regler som gäller samt inte har respekt för andra människors rädsla.
Jag vänder mig om och säger till kreaturen som äger hundarna att, kanske i en aningen surare och elakare ton än vad som krävdes men, och med en STARK röst som hördes lång fram och långt bak i bussen;
1 Barnvagnsplatserna är FRÄMST till för just barnvagnar och mamma med barnvagn då har företräde.
2 Hundar/djur skall vara i den bakre halvan av bussen för att det kan finnas allergiker som också åker bussen.

Så jag frågar mig vad är det som får hundägare att tro att andra är lika toleranta, med deras hundar som dom är.
Vad ger dom rätten att förorena på gatorna där mina barn leker och går till och från skola. Vad ger dom rätten att låta hunden kissa på min brevlåda som står på MIN tomt.

Har jag jakträtt på min egen mark, i så fall får jag då skjuta hundägare? det är ju inte hunden som är den skyldige! Den dagen hundar har tummar och kan plocka upp sin egen skit så börjar jag jaga dem också om det är så att dom inte plockar upp sin skit.

Hoppas att en dag hitta den skyldige till någon av dom högar som hamnar på vår uppfart, då skall det bajsas på deras uppfart och det kommer inte vara en hund som gör det.
...

No comments:

Post a Comment